Till Gustav!

hejsan :) Nu åker jag igen till Gustav, ska testa en dressyrsadel på honom som jag kanske köper av min syster, sen ska jag även göra ett träckprov för att kolla "blodmask" ? Jaja, hoppas på det bästa!


Avmaska inte i onödan !

Förebygg parasitproblem genom att ta ett träckprov !Det bästa för hästen är att förebygga parasitproblem så långt som möjligt. Det leder till att användningen av avmaskningsmedel minskar, och därmed till att problemen med parasiternas resistens mot avmaskningsmedlen inte ökar. Betesplanering och träckprovsanalyser är viktiga redskap i det förebyggande arbetet.-----------------------------------------------------------------------------------
Träckanalyser kan spara flera avmaskningar !Kontrollera hästarnas parasitbörda genom att analysera träckprov vid lämpliga tidpunkter. Hästarnas parasitmängd avspeglar parasitsmittan på betet. Genom träckanalyser kan du få en bild av hur parasitkontrollen fungerar på din gård och hur högt smittrycket är på betet. Om du tar individuella prov från alla hästar får du reda på vilka som sprider många ägg.Det är naturligt för en häst att ha parasiter i ett antal där häst och parasit lever i balans med varandra. En mindre parasitförekomst skadar alltså inte hästen, men med dagens moderna hästhållning där många hästar lever på relativt små ytor blir smittrycket snabbt högt. För att parasitbördan skall hållas på en så låg nivå som möjligt måste sunda betesrutiner byggas upp och avmaskning ske vid behov.
/Felicia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0